9.11.06

Nyttigt?

Äntligen! En livsmedelskedja i New England har infört ett märkningssystem som tar ett helhetsgrepp på nyttigheten hos mat. Varje vara märks i butiken med 0-3 stjärnor utifrån en helhetsbedömning av produkten - att ställa mot producenternas ensidiga utrop på förpackningarna, typ "inget tillsatt socker" (men fullt av aspartam och fritt från näringsämnen) eller "fiberrikt" (men i övrigt mest socker och fett). New York Times rapporterar:

Hannaford formed a seven-member advisory panel of nutritionists and a physician to develop a formula for evaluating the healthiness of food. [...] A product receives credit for vitamins, minerals, dietary fiber and whole grains, but is docked points for trans fat, saturated fat, cholesterol, added salt and added sugar.
[...]
Nutritionists and food industry analysts said that Hannaford’s findings highlight some unpleasant truths about Americans and their eating patterns. People want to be healthier but do not want to change their behavior, and so marketers have stepped in with products that improve on the originals but still leave something to be desired.

Föga förvånande blev det stora flertalet varor utan stjärnor och enligt tidningen bryr de flesta kunder sig inte mycket om den nya märkningen, men det är alltid en början. Och glädjande att producenternas glada utrop inte längre får stå oemotsagda.

Hela artikeln här.