2.2.07

Totalupplevelse

Inspirerad av att Sander förbereder ett föredrag om vår gemensamme idol Theo Jansen (kolla på wikipedia och klicka sedan på länkarna i botten, speciellt videon från GEL konferensen, eller, om 19 minuter känns för mycket, spana in BMW reklamen), började jag titta runt på lite annan kinetisk konst på nätet. Först fantastiska Anne Lilly som jag betraktade med Can på stereon, inte alls dumt. Men sedan råkade Einstürzende Neubautens Die Befindlichkeit ackompanjera denna skulptur av LaPaso - vilken totalupplevelse!!! (för dig som är skeptisk till EN - denna låt är från Silence is Sexy - klart annorlunda, helt magisk - lyssna på Sabrina också!). I denna kombination blev skulpturen oemotståndlig - trots att den egentligen inte är så speciell. Testade också med Cans Paperhouse, också där hände något. Så nu drömmer jag om en konstnär som gör tonsatt kinetisk skulptur... Eller så får jag fortsätta att kombinera själv :-)

Tänker att detta är ett annat sätt att uppnå den där känslan av att vara innesluten i ett konstverk som jag kan få av verk som Damien Hirsts Pharmacy. En känsla jag alltid är på jakt efter när jag tittar på konst. Det närmaste just nu är väl Sarah Sze på Malmö Konsthall.