21.10.06

De uddas revansch

Internet håller på att förändra förutsättningarna på marknaden till förmån för det smala och udda, medan trycket på konsumenterna att ansluta sig till den breda massan kommer att minska allt mer. Det hävdar i alla fall Chris Anderson, chefredaktör för Wired, i en artikel som blivit en bok, "The Long Tail: Why the Future of Business is Selling Less of More".



Titeln syftar på ett gemensamt mönster för den statistiska fördelningen av allt från musikalbum till jordbävningar : ett fåtal är mycket frekvent förekommande / högt på Richterskalan medan det stora flertalet - svansen - säljer uselt eller knappt får marken att skaka till (tänk dig antalet på x-axeln och intensiteten/försäljningssiffrorna på y-axeln). T ex blir ett fåtal böcker bästsäljare, ett fåtal vetenskapliga publikationer blir intensivt citerade, ett fåtal bloggar blir lästa av den stora massan, osv osv. Samtidigt som det totala antalet läsare av alla de "bortglömda" är större än de som läser bästsäljarna.

Den klassiska marknadsekonomin innebar att all kraft lades på de högfrekventa, eftersom det var där de stora pengarna fanns, givet tillgängliga distributionskanaler och önskan att minimera lagerhållningskostnaderna. Men tack vare internet börjar detta ändra sig. Den genomsnittliga Barnes & Noble bokhandeln - enligt svenska mått mätt en gigantisk bokhandel - för 130 000 titlar. Men bortåt hälften av Amazons totala försäljning kommer från titlar som säljer sämre än deras 130 000 mest sålda! För att citera Anderson (min kursivering):

This is not just a virtue of online booksellers; it is an example of an entirely new economic model for the media and entertainment industries, one that is just beginning to show its power. Unlimited selection is revealing truths about what consumers want and how they want to get it in service after service, from DVDs at Netflix to music videos on Yahoo! Launch to songs in the iTunes Music Store and Rhapsody. People are going deep into the catalog, down the long, long list of available titles, far past what's available at Blockbuster Video, Tower Records, and Barnes & Noble. And the more they find, the more they like. As they wander further from the beaten path, they discover their taste is not as mainstream as they thought (or as they had been led to believe by marketing, a lack of alternatives, and a hit-driven culture).

For too long we've been suffering the tyranny of lowest-common-denominator fare, subjected to brain-dead summer blockbusters and manufactured pop. Why? Economics. Many of our assumptions about popular taste are actually artifacts of poor supply-and-demand matching - a market response to inefficient distribution.

Jag gör mig inte normalt känd för att prisa ny teknik ;-), men just internet... En chans för alla udda att komma i kontakt med de där andra udda som faktiskt svänger på samma våglängd, att hitta de där udda varorna som annars inte kunnat säljas eller ens produceras, att hitta en marknad för sina egna udda alster - som de därmed får möjligheten att ägna sig åt. Så räkna inte ut oss än. Vi är en lång svans, och vi växer...